GDPR – Andras dataintrång blir din risk och ditt ansvar



Ditt företag och varumärke är i riskzonen för att drabbas av alla de läckor som sker dygnet runt. Detta gäller även om det är dina konkurrenters och inte dina kunduppgifter som läckt och spridits på nätet. Säkerhet har blivit en fråga om trovärdighet, och kunderna tvekar inte att byta leverantör och sprida sitt missnöje viralt när de upplever problem och osäkerhet. Frågan är hur du gör för att möta de hot som inte förhåller sig till din egna kontroll? 

– Företag i hela Europa förbereder sig febrilt för de nya reglerna som kommer med GDPR, men det är inte bara den interna säkerheten man behöver förhålla sig till när det gäller intrång och dataläckor. Andra sajters läckta kunduppgifter är lika mycket ditt ansvar att hantera proaktivt om du är rädd om bolagets varumärke, kunder och framtid, säger Daniel Söderberg, VD Eyeonid Group AB.

Miljarder anledningar till proaktiv lösenordssäkerhet 
Miljarder inloggningsuppgifter har läckt de senaste åren, ett omfång som ständigt växer. Trenden Eyeonid ser idag är att flera olika läckor sätts ihop till enorma strukturerade listor. Den som vill kan filtrera innehållet efter behov - olika sorters personlig information, inloggningsuppgifter till specifika sajter, företagskonton och privata konton. Automatiserade program används för att mata in användarnamn och lösenord tills de kommer in på olika tjänster på nätet, en metod som kallas credential stuffing. 

Låt inte andras intrång äventyra ditt varumärke
Genom att identifiera inloggningar med lösenord som funnits i tidigare läckor kan du proaktivt dirigera kunder till att byta lösenord och därigenom minska risken för obehöriga användare. I USA har problemet blivit så stort att regeringen genom NIST-förordningen rekommenderat alla företag att alltid testa om användarens inloggningsuppgifter finns med i tidigare läckor. 

Kunder förväntar sig att du tar ansvar för deras säkerhet
Genomsnittsanvändaren på nätet nyttjar och är registrerad på mer än 100 tjänster. Enliga flera undersökningar använder man samma lösenord på över 80 procent av dessa konton. 

– Du måste kombinera säkerhet med en smidig användarupplevelse, menar Daniel Söderberg. Inom vårt erbjudande har vi tagit fram EyeOnPASS, som varnar och guidar vid användning av läckta lösenord på digitala tjänster. 

EyeOnPASS varnar när läckta lösenord används
Eyeonid Group är ledande i proaktiv ID-bevakning, med tjänster som varnar när personliga uppgifter identifieras på nätet, så som personnummer, kortnummer och inloggningsuppgifter. Med EyeOnPASS kan bolag genom ett API enkelt få information och en riskbedömning när inloggningsuppgifter identifierats i en tidigare läcka. Vid en träff kan bolaget styra kunden till att byta lösenord och på så sätt minska riskerna för både kunden och bolaget vid en credential stuffing-attack.

– Det spelar ingen roll hur komplext ett lösenord är. Har det varit med i en läcka, eller på annat sätt spridits, så är det osäkert och ska aldrig mer användas. Vi har länge jobbat med dessa frågor och uppmärksammade tidigt behovet att kunna identifiera och agera på användning av läckta lösenord. Proaktivitet är nyckeln för att möta den nya tidens växande hot, avslutar Daniel Söderberg, VD Eyeonid Group AB.

Läs mer om EyeOnPASS.

 

 Presenteras av


Eyeonid söker, identifierar och varnar kunder när känslig information som påverkar det verkliga livet, relationer eller finansiell säkerhet hittats av Eyeonid tillgängligt på nätet. Produkten är uppbyggd av flertalet tjänster och komponenter, både för att möjliggöra integration mot B2B och direkt till B2C. Bolaget startades 2014 och lanseras kommersiellt under hösten 2016. 

Läs mer på eyeonid.com

 
(Visited 1,008 times, 1 visits today)