Fyra steg för att digitalisera ditt företag



Alla har hört om hur Uber omvandlat taxibranschen och Airbnb ändrat vår syn på hotellbranschen. Just nu håller nya digitala och datadrivna affärsmodeller på att vända upp och ner på världen. De företag som inte hänger med kan räkna med att bli omsprungna.

– I hela världen startas det 50 miljoner nya företag i år. Bara i Sverige kommer 70.000 nya företag att se dagens ljus. Det finns alltid någon som utmanar och idag är det framförallt i Asien det händer. De företag som inte gör något kring digitalisering hamnar strax i en besvärlig situation, säger Väino Vaher vd på bolaget Off-site.se som är experter på digital transformation.

Enligt Väino Vaher handlar digitaliseringen om att i grunden förändra sin affärsmodell och anpassa den till en digital och ”datadriven” samtid. Men att överge gamla sanningar är ofta både svårt och jobbigt och därför har Väino Vaher samlat några tips på hur företag bör göra för att starta sin resa mot digitaliseringen.

1. Börja i tid

Världen förändras snabbare än någonsin och små startups kan på bara några år bli helt dominerande på marknaden. För etablerade företag gäller det därför att hänga på utvecklingen innan ett Uber eller Airbnb lyckats ta över deras marknad och fått ett stort teknologiskt försprång.

– Man måste börja i rätt tid. Du kanske inte vet idag vad digitalisering är eller hur du ska digitalisera, men när utmanarna kommer flåsande bakifrån så är det ofta lite för sent att börja, förklarar Väino Vaher. Därför är det klokt att börja transformeringen innan man måste, för när kunderna sviker och kassaflödet börjar påverkas är det svårt att orka med de stora ansträngningar som krävs. Och konkurrenterna kommer inte vänta på att du får upp farten; de kommer att utnyttja sitt övertag.

2. Hitta det som gör dig unik.

I en digital tidsålder där alla världens varor och tjänster finns tillgängliga genom ett knapptryck går det inte vara bäst på allt. Enligt Väino Vaher bör därför det första steget för ett företag som vill göra en digital transformation vara att hitta vad som gör dem unika.

– Ta Linas matkasse som exempel. Det är en av många ”matkassar” men det som gör de unika är att de satsar på att ge dig ett recept som är näringsriktigt sammansatt. Alla de andra matkassarna kanske också är näringsriktiga men Linas matkasse säljer på att hon är dietist och sätter ihop näringsriktiga recept, förklarar Väino Vaher.

Genom att hitta sin unika nisch och vara bäst på något får man alltså en större chans att konkurrera. Det man tappar i bredd kan man ta igen genom att nå nya geografiska områden och nya kundgrupper.

Läs mer om hur Off-Site.se kan hjälpa ditt företag på sin digitala resa.

3. Använd data

För att kunna konkurrera i den digitala världen räcker det inte att ha en digital närvaro. Minst lika viktigt är att vara datadriven. Den digitala världen ger möjlighet att få användardata i realtid. Du kan fatta dina beslut baserat på fakta, istället för på gissningar och marknadsundersökningar. Du kan reagera omedelbart på förändringar i marknaden och du kan få omedelbar återkoppling på varje liten förändring du gör. Därför kan produktutvecklingen öka takten, ofta med dramatiska förbättringar som följd.

– Det är inte hightech på något vis. Det här är teknologier som har funnits hur länge som helst men de svåra är att kunna koppla ihop de här systemen och veta vilken information man ska samla in och hur man ska dra nytta av den. Till slut så har man en automatiserad process som gör att man börjar tjäna väldigt mycket mer pengar.

4. Hitta partners

– Du måste hitta partners. Det är en viktig sak inom digitaliseringen att du gör inte allt själv. Du kanske inte har en lika stor kassa som Volvo eller Ericsson, men du måste röra dig lika snabbt som de gör, säger Väino Vaher.

Att transformera hela sin verksamhet är ju inget man gör i en handvändning. Det kräver både stora investeringar och ny kompetens som de flesta företag inte besitter. Ett vanligt misstag som företag gör är dock att de trots allt försöker göra allt själva. Enligt Väino Vaher bör företagen istället specialisera sig på det man gör bra och ta in partners som hjälper dem i sin transformation. Om man t.ex. tror att man behöver komplettera med en ny funktion så kan det vara nyttigt att se sig om; har någon redan tagit fram något liknande? Kan man snabba upp produktcykeln genom att integrera det befintliga, istället för att utveckla själva? Man förlorar lite i kontroll, och man måste dela med sig av förtjänsterna, men alternativet är kanske att konkurrenterna hinner före.

Läs mer om Off-Site.se kan lyfta din verksamhet till nya digitala höjder.

Digitalisera nu!

Om du inte redan börjat din digitala resa så är det verkligen hög tid nu! Varje bransch och varje företag kommer att känna av de nya vindarna. Du vet att det kommer, frågan är bara om du är beredd. Ditt företag kan ta ledningen, eller vara den som blir omkörd.

Digitalisering är en ny verktygslåda som kommer att användas av alla; den som kan använda verktygen på rätt sätt kommer att ha enorma fördelar.

 Presenteras av

Off-Site.se

Off-Site.se erbjuder Effektiv Systemutveckling, vi levererar rätt kvalité till rätt pris och i rätt tid. Vi riktar oss främst till snabbväxande företag med en hög andel IT i verksamheten. På kundens uppdrag genomför vi hela projekt, inklusive ledning, bemanning, driftsättning och förvaltning.

Vi tar fram IT-lösningar av alla storlekar och alla nivåer av komplexitet. Vi tar helhetsansvar för såväl projektets genomförande som för driften och även för alla nödvändiga personalresurser i projekten. På så sätt kan kunden fokusera på sin kärnverksamhet.

Vi är speciellt inriktade på korta leveranstider, för vi vet att kundnyttan uppstår först när produkten är klar.

Läs mer om oss här:

www.off-site.se 

 

Väino Vaher, vd för Off-Site.se

(Visited 4,983 times, 1 visits today)