Hotet om höga straffavgifter har fått många företag att närma sig den nya dataskyddslagen GDPR med oro. Enligt CRM-företaget Lundalogik borde företagen dock inte se lagen som ett hot utan snarare som en möjlighet att bli bättre inom ett eftersatt område.
– Lagen tvingar nästan företagen till att ta bättre hand om sina kunder eftersom de måste ta bättre hand om deras uppgifter, säger Lars Andersson, vice vd på Lundalogik, som jämför det höga tonläget med hur kommunikationen såg ut kring millenniebuggen.
I media har EU:s nya dataskyddsförordning fått mycket uppmärksamhet; inte minst på grund av de höga avgifter som kan drabba företag med bristande personuppgiftshantering. Sanktionsavgifter på upp till 20 miljoner euro har fått många att oroa sig för sin datahantering och givit upphov till en hel industri kopplad till GDPR-efterlevnad.
– Jag tycker att det stora problemet med GDPR är att folk inte förstår syftet med lagen. I grunden är GDPR något bra men när man tittar på marknaden så är det många som använder skrämselpropaganda för att sälja olika tjänster kopplade till GDPR. Jag tror inte jag har sett en sådan hype sedan marknaden gick all in på ”millenniebuggen”, säger Lars Andersson, vice vd på CRM-leverantören Lundalogik.
I det uppskruvade tonläget kring GDPR tycker Lars Andersson att företagen snarare borde fokusera på det som lagen är avsedd att uppnå. I grund och botten handlar lagen nämligen om att företag och organisationer måste ha bättre strukturer för hur de hanterar personuppgifter. Framförallt handlar detta om att skydda privatpersoners integritet på nätet men företagen har även mycket att tjäna på att förbättra sina processer.
– Om du exempelvis vill skapa effektivare orderläggningsprocesser måste du har rätt uppgifter. Har du inte det så kan du vara hur effektiv som helst men du kommer ändå skicka paketen fel. Vet du inte vilka preferenser dina kunder har så kommer du ändå ställa fel frågor. Vi jobbar väldigt mycket med att få företag att förstå hur viktigt det är att ha en bra struktur på den sina grunduppgifter för att kunna bli mer effektiva.
Vill du lära dig med om GDPR och vad det innebär i praktiken? Prenumerera på vår GDPR-skola.
Betydelsen av att ha ordning och reda på sina kunduppgifter är något som Lundalogik förstår väl. I över 25 år har bolaget jobbat med system för customer relationships management (CRM) och deras erfarenhet är att många företag inte inser vilken avgörande konkurrensfördel som bra kundvård innebär.
– Det är tyvärr vanligt när man pratar med företag att man kopplas runt och får ange sitt ärende till många olika människor. När man sedan pratar med dem igen några dagar eller veckor senare så upprepas samma procedur på nytt. Då har man missat hela poängen och det är ganska vanligt.
Läs mer: Så kan ett CRM-system lyfta din verksamhet.
Lars Andersson förklarar att två tredjedel av alla kunder som lämnar ett företag gör det på grund av dålig kundvård. Lösningen på det problemet, menar han, börjar alltid med att ha bättre koll på kunddatan, något som GDPR kommer att bidra till.
Det är ur detta perspektiv som Lundalogik ser GDPR som en välkommen väckarklocka. I lagen ingår bland annat att privatpersoner har rätt att få sin data ”glömd” och raderad ur ett företags register. Enligt Lars Andersson ligger dock personuppgifter oftast inte bara sparade i ett CRM-system. Vanligen finns samma data även sparad i excel-filer, textdokument eller personalens egna kontaktböcker, utan något system som ser till att informationen är uppdaterad och relevant.
Snarare än att se GDPR som ett hot tycker Lundalogik därför att den nya lagen kan ses som en möjlighet för företag att ta tag i ett eftersatt område.
– Ur det här perspektivet av är GDPR väldigt bra. Lagen tvingar nästan företagen till att ta bättre hand om sina kunder eftersom de måste ta bättre hand om deras uppgifter.
Presenteras av
Läs mer på www.lundalogik.se