Nya Visitfjällen.se vill bidra till digitalisering av Fjällvärlden



Visitfjällen startades redan 2009 av en fjällfantast som ville frälsa Sverige och sin omgivning med kunskap och inspiration för att få fler att besöka den svenska fjällvärlden. 2017 fick sajten ny ägare som vill utveckla idéen ytterligare och skapa en plattform full av fjällinformation och spännande nyheter från vår vackra fjällvärld.

Under det senaste året har ett stort arbete genomförts för att bygga om hela sajten för att anpassa den till dagens teknik och användarnas förväntningar. 
– Vi vill bidra till att digitalisera fjällvärlden, synliggöra alla passionerade företagare som driver på utvecklingen för en stark besöksnäring i norra Sverige men viktigaste av allt är att fler får upp ögonen för fjällen som resmål, det säger Marcus Ståhl, en av personerna bakom satsningen. 

Finns till för användarna och inte bara för fjällfantasterna
På Visitfjällen.se hittar man som besökare både inspirerande artiklar om allt från fjällvandring till skidåkning men också information om hundratals fjällföretag med både kontaktuppgifter och information. Man kan dessutom betygsätta företagen och läsa andras recensioner vilket skapar en ännu bättre gästupplevelse. 

– Vi är exalterade och glada över att vi nu kunnat lansera en första version av Visitfjällen 2.0 men det är bara en start. Det är fortfarande mycket innehåll som behöver uppdateras och mängder av artiklar och företagsbeskrivningar och ska skapas. 

Framtida intäkter
I dagsläget är all synlighet gratis på sajten och tanken är att alla företag, stora som små, ska ha möjligen att synas på sajten. Längre fram kommer olika premiumerbjudanden att tas fram. Men det kommer ske i samverkan med företagen som verkar i fjällen. 

– Vi vill att företagen ska vara med och påverka inriktningen på sajten och när vi kan vara med och bidra till konkret nytta kommer även vår intäktsmodell att utkristallisera sig. Vi vill bli den naturliga platsen att gå till för att planera sin fjällsemester digitalt, avslutar Marcus.

Vare sig du ska till Lapplandsfjällen eller Vemdalen så hittar du mängder av bra tips på Visit Fjällen. 

Apropå just Vemdalen så arbetar även dem aktivt för att ligga i framkant i den digitala utvecklingen, ny hemsida med integrerad e-handel och kartfunktion är navet i deras nya digitala strategi för att locka nya gäster.  

 Presenteras av
logo-visitfjallen-ny-2

Här tänds gnistan för framtidens ingenjörer

March 28, 2018

Här tänds gnistan för framtidens ingenjörer

För att hålla en stolt tekniktradition vid liv och forma nästa generations ingenjörer har Västerås stad startat utvecklingsarenan och mötesplatsen expectrum. Här får tusentals elever varje år prova allt från att programmera och använda 3D-skrivare till att bygga soldrivna bilar.
– Det gäller att väcka ett teknikintresse och det är det vi gör här, säger Catrin Wiström, teamledare för expectrum learning.

Deras teknik ska hantera explosionen av data

April 12, 2017

Deras teknik ska hantera explosionen av data

Världen står inför en explosion i antalet uppkopplade enheter och mängden data som genereras. Nu lanserar datacenterföretaget DigiPlex och infrastrukturleverantören Netnod ett spännande samarbete för att hjälpa företag hantera framtidens enorma datamängder.

Ny undersökning: nu tar den digitala handeln mellan företag fart

January 26, 2017

Ny undersökning: nu tar den digitala handeln mellan företag fart

Digital handel blir allt viktigare för svenska B2B-företag, det visar en ny undersökning genomförd av e-handelsföretaget Litium. 57 procent av B2B-företagen i undersökningen är redan igång med digital handel och av dessa uppger hela 93 procent att deras digitala försäljning förväntas öka de närmaste tre åren. ”Det finns ett stort intresse för digital handel bland B2B-företagen”, säger Litiums marknadschef Åsa Lundborg Ling.